Stage :) - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Mariëlle Jong - WaarBenJij.nu Stage :) - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Mariëlle Jong - WaarBenJij.nu

Stage :)

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

05 Maart 2015 | Aruba, Oranjestad

Bon Bini,

Ja, dat waren bijna de enigste 2 woorden die ik te horen kreeg toen ik op de stageschool aankwam. Ik kwam al snel achter dat dit welkom betekend. De mensen hier spreken naast nederlands, engels of spaans maar ook Papiaments. Dit schijnt niet heel moeilijk te zijn en lijk erg op het Spaans. Als mensen dat onderling spreken hoor je ook veel Nederlandse woorden tussen zitten. Op mijn stageschool is Nederlands wel de introductietaal. (De woordenkennis is alleen niet heel goed, Juf mag ik even naar de badkamer? Badkamer? Ja , ik moet plassen)
En daar stond ik de eerste dag op een heel groot schoolplein, het lijk een beetje op een binnenplaats. En daar om heen heb je de klaslokalen. Bij elke deur zie je een bordje welke klas het is. En ik moest in klas 4B zijn. Dit is in Nederland groep 6. De eerste heb ik vooral rondgekeken hoe de dagen hier worden ingevuld, de leerlingen leren kennen. Ze hadden het ook al te graag over Nederland. Soms vroeg ik, als je aan Nederland denkt, waar zou je dan heen willen? En dan hoorde ik vaak dat ze naar Madurodam willen of schaatsen. Maar dat is wel heeeél koud. Want ze hadden gehoord dat je soms wel 2 broeken over elkaar heen doet, zo koud is het.

In het algemeen worden de dagen hetzelfde ingevuld. Alleen de dag begint al om half 8 dus dat was wel even anders. Maar door het warme weer is dat wel fijn. Je ziet dat ze gewoon de Nederlandse methodes gebruiken. Al is dit niet altijd even handig want dan gaat het over de grachten en de leerlingen hebben geen idee wat het is. En ze hebben hier niet zo luxe dat je even op een digibord een plaatje kan laten zien van een gracht.
Het is echt een leuke klas, en geniet echt van ze. De juf voor de klas, mijn begeleider is ook aardig en kan goed met haar samenwerken daarnaast kan ik ook leuke dingen met haar doen. Ze zei: ‘ik regel altijd zelf mijn trips en regel dus ook de mensen erbij, willen jullie woensdag mee om een stuk over het eiland te toeren?’.

En ja, daar gingen we het natuurgebied Arikok in. Op het eerste gezicht lijkt het een krukdroog gebied waar geen leven in is. Het lijk wel een bos van cactussen. Maar als snel veranderde dat beeld want in de verte zagen we al de zee. En kwamen we uit op Boca Prins. Dit is een grote inham aan de noordkust. En wat een kracht zat er in die golven. Daarna gingen we door naar de grot ‘Quadirikiri’. Je moest eerst door het donker en had zeker een zaklamp nodig. En ja hoor, een paar stappen en de vleermuizen vlogen om je oren. Als we iets verder liepen kwamen we bij een plek waar licht naar binnen scheen zodat je de grot goed van binnen kon bekijken.

Het werd weer avond en waren weer opweg naar huis. En ik dacht dat er bijna geen leven was in het gebied. En wat komen we tegen een boa. Die kom je in Nederland niet zomaar tegen. Deze slangen zijn op Aruba bijna een plaag aan het worden. Deze komen waarschijnlijk uit Suriname want Aruba haalt daar zand vandaan waar de eitjes van de Boa’s in zitten. Dus van de Arubianen mogen we ze allemaal overrijden als we ze tegenkomen ;)

Tot de volgende keer 



  • 05 Maart 2015 - 22:39

    Arjanne:

    Wauw hier wordt ik wel een beetje jaloers van... :) Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan meid!
    Liefs Arjanne

  • 05 Maart 2015 - 23:18

    Tante Anita:

    Leuk dat we je ervarngen kunnen lezen. Mis je de kou en de regen al? Heel veel succes en we hopen gauw weer een nieuw verslag te lezen.

  • 06 Maart 2015 - 11:42

    Mama:

    Leuk verslag. Nog heel veel plezier.

  • 31 Maart 2015 - 21:09

    Renske Van Der Werf:

    woow, echt heel gaaf!!
    wat een enge dieren zie jij allemaal,
    en die zee :) daar zou ik nu ook wel willen zitten hoor,
    het is hier alleen maar regen en wind:(

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Oranjestad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 April 2015

Mi stima Aruba

23 Maart 2015

Dia di Himno y Bandera

17 Maart 2015

Aruba:)

05 Maart 2015

Stage :)

02 Maart 2015

Eerste week op Aruba ..
Mariëlle

Ik ben voor drie maanden op Aurba. Ik loop hier stage voor de opleiding onderwijs-assistente. Dit doe ik op een leuke school 'Mon plasair'. Daarnaast geniet ik hier ook van het eiland, via deze blog wil ik mijn ervaringen delen zodat jullie ook mee kunnen genieten.

Actief sinds 01 Maart 2015
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 4731

Voorgaande reizen:

01 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: